søndag den 18. februar 2024

torsdag den 26. august 2021

Sommeren 2021 ved Ammerån

26-08-2021

Jeg tester om siden stadig virker. Det er lang tid siden den har været brugt og "der er løber meget vand gennem åen" siden da.

#NUFISKERVI

Ammerån sommeren 2021

#ammerån #ammerånsfiskecamp #dryordie

tirsdag den 21. juni 2016

Majfluefiskeriet 2016

I år lykkedes det endelig.

Jeg kom til at opleve en stor del af majflue-sæsonen.

Sæsonen startede i Konge åen, hvor der pludselig sidst i maj, begyndte at dukke store Danicaer op, og efter 1 - 2 dage begyndte fiskene at hoppe ud af vandet for at få fluerne. Det var en vild oplevelse.
Jeg fangede foråret største stalling en lørdag eftermiddag, sent, hvor det lige var begyndt at regne. Jeg så fisken gå ud af vandet efter flyvende Danicaer, jeg flyttede mig opstrøms og lagde fluen ude efter hvor jeg formodede at den stod - og PANG !, i første kast var den på . En pæn stalling på 45+

Den blev fanget på en hjemmegjort majflueimitation. det er lykken når alt går op i en større helhed. Være på det rette sted på rette tid - fluen præsenteret rigtig - og den ligner - FISK !

De næste 2 uger foregik majfluefiskeriet i Sønder å, Gels å og Konge åen oppe på Vejen stykket. Det blev til mange fisk, men ingen helt store på land.

Det sjoveste, mest spændende fiskeri fik jeg i Gels å ved Enderupskov, hvor jeg gik og jagtede en større ørred. Jeg fik den efter langtids fiskeri, og den gav en god fight hvor den var 3 gange ude af vandet. Det var en stor oplevelse.

Den største fisk blev mistet - Sådan er det jo nok altid. Ned i Sønder å gik jeg og fiske på trækket lige vest for Rens. Jeg gik og fightede med nogle små stallinger, da jeg pludselig så en større fisk ringe en stykke opstrøms - Hmm den måtte jeg trekke ud, så jeg gik godt opstrøms og begyndte at fiske ned mod fisken. Lige efter et sving står der en sivbræmme på nord siden, som danne en fin lille strømkant. Her fik jeg fluen langt perfekt ud, og i første kast blev fluen suget ned,meget mærkeligt. Men så skete der noget. Jeg fik 3 stor bumb i min bløde splitcane stang, og så så jeg lige en fuld side - En havørred i 4 k klassen - Wau. den gik jeg med i 10 min , hvor den var ude af vandet 2 gang. Til sidst, da jeg troede jeg fik den, gik den over til modsatte bred og næsten kravlede op på brinken - Da mistede jeg den, men sikke en oplevelse.

Det var dejligt at det endelig lykkedes at få dyppet krogen i højsæsonen.

mandag den 23. maj 2016

Kongeå, majfluer

Så gik turen til Kongeå, nok mest for at afprøve vores nye fortelt inden det skal i brug på sommerferien op i Midtsverige.

Vejret var mærkeligt. Fredag var ok, med en solrig, men skyet aften. Der skete ikke det store, men vi fik rigget til. Nede ved åen var der lidt insektliv nu ikke det store, enkelte majfluer kom drivende og små grupper af dobbeltvingede trak op langs med åen.

Lørdag morgen skete der så noget. Der kom et omslag i vejret,og der kom lunere vejr, med byger, og dette fik noget til at ske. Pludselig dukkede der store sværme af majfluer op , ud af ingenting. Store grupper at Bäethis trak igen op langs åens kanter. Efter et stykke tid opdagede fiskene insekterne, og så skete der noget . Fiske sprang ud af vandet for at få de store insekter - mindre fisk kunne ikke finde ud af at få fat i majfluerne, så der blev et leben.

Nu kom der så gang i fiskestængerne. Mr Cane blev rigget til med en Mayfly blue dun #12, og så blev der fisket. Der var flere fisk, men største fisk blev en stalling på godt 45 cm.  Det varede et par timer , så dødede det ud, men det var det hele værd - Derefter kom regnen.

Søndag morgen skete der ikke noget . Vinden tog til og det blev blæsende.  Det var som om at de første insekter fik vækket fiskene til live, så nu må vi se hvad den næste uge bringer.

torsdag den 19. maj 2016

Gels å ved Bevtoft

Endelig kom der omslag i vejret, og solen tittede frem.  Så bilen blev pakket, og turen gik til Gels å, stykket fra Bevtoft og vest på.

Da jeg kom til Bevtoft kørte jeg ned til venstre ved den lille p-plads ved åen. Her var der allerede en tysk bil, men fiskeren var ved at pakke sammen. Han havde fisket fra den lyse morgen, men kun de første 400 meter. Uden fisk.  Jeg fik rigget min lille Opti #2 til og så ud over markerne. Der var liv der var masser af insekter, og der var enkelte majfluer.  Fiskeriet gik ok, da jeg kom i gang. Det var første gang med den lille Opti, så linen skulle strækkes. Der kom en lille tør redtag på og fiskeriet startede. Der var meget liv men det var kun små ørreder - og dem blev der fanget en del af.

Jeg gik stykket igennem ud til Pionerbroen. Vandstanden var fin, og bunden så godt ud hele vejen derud. Der var kun småfisk, og desværre begyndte det at blæse op, og det var svært at holde 2eren i vandet. Jeg gik tilbage til bilen og besluttede at køre om i skoven ved Hjortebro.
Omme ved Hjortebro kom vinden anderledes ind, og jeg gik stykket opstrøms til anden opstemning, og tilbage på den anden side. Her var der ikke meget liv, så efter en kop kaffe gik turen hjemover.

Turen havde været god. Hovedet var blevet tømt - Naturen var nydt i fulde drag, og man kan stadig tørfluefiske.   Tak for en god dag  !

tirsdag den 17. maj 2016

Gustavsfors FVO

Så gik uge 19 ved Helge ån.

Vi kørte derop til Kristihimmelfart. Der var vi heldige - Vejret ændrede fuldstændig karakter fra grå og kedelig til rigtig sommer.

Vandstanden var stadig høj, + 62 cm og vandtemperaturen var omkring +15 grader.

Morgenerne var stadig kolde, så kom man tidlig ud var der de flotteste scener med let tåge hen over vandet.

Der var ikke så mange ude at fiske.  En flok unge danske havde slået sig ned i weekenden, og dominerede meget, men mandag morgen var der ro over åen, og fiskeriet var rigtigt godt.  Der blev først fiske med naturtro fluer, men det gav ikke noget , så blev der skiftet til provokations fluer, og især de gul/orange fluer virkede fint og der kom fisk på land.  Som i de foregående år, er det flotte vilde regnbue, som giver god fight,. De er så stærke, at 2 gange blev fluekrogene rettet ud !!

Jeg var deroppe til torsdag, hvor turen gik hjem for at afholde Pinsen.  Fiskeriet var godt. Vejret holdt ved. Der blev prøvet tørfluefiskeri, men der skete ikke noget - Der kom ikke noget Danica fiskeri, som man ellers hørte var i fuld gang oppe i Alster ån.  Men tros det var det en dejlig uge med et pænt, varmt fiskeri.

tirsdag den 3. maj 2016

Sønderå

Endelig blev det så første dag ved åen.  Grejet blev pakket. Vejrudsigten, sagde for første gang i lang tid - solskin, men med blæst. Alligevel pakket, med kaffe og brød, så afsted til åen.  Denne gang ud til Sønderå, for at se om der var nogle stallinger tilbage.

Godt ude ved åen blev der så konstateret, at der var lige rigeligt med vand i åen, og den var helt chokoladebrun, der var ydet en form for å-pleje, alle træer og buske ned til åen var enten beskåret eller helt hevet op !!.   Alt blev prøvet, og intet hjalp. Som dagen gik blæste det op, og det spolerede fluefiskeriet.           MEN nu er vi rigtig i gang

mandag den 25. april 2016

sæsonstart

Endelig oprandt dagen. Den 1. april, og der blev indløst sæsonkort til fiskeriet i Gustavsfors FVO.  Det var en flot dag, og der var en del ude at fiske.  Starten på sæsonen gik helt efter de udskrevne regler. De gamle var samlet. Der blev byttet løgnhistorier, spis. Først, macarinkage med røget flæsk, derefter snakket og måske fisket, derefter ærtesuppe, så fiske  -  måske og til slut blev der nydt enkelte stegte kovar, alt skyllet godt ned med våde genstande, jo sæsonen startede som den skulle.

Turen gik ned forbi både Kornberga Kværn og Linnefalla Kværn, for at besigtige fiskepladserne. Vi har stadig fiskekort indtil juni på Visseltofte - Hallaryd FVO, så der er vand nok at fiske i
  :-)

Turen gik forbi Mørrum, hvor fiskeriet var startet. Den dag var der fanget 3 fisk, alle af spinfiskende polakker. Der var koldt, og næsten ingen mennesker.

Herhjemme startede fiskeriet først den 15 april. Der er indløst medlemskab af Vidå Sportsfiskerforening, så det bliver fiskeri i Sønder, Arn og Grøn å, som sædvanlig. Dog gik året første fisketur til Konge åen, da vi var på St. Bededags tur.
Susanne "Pinkie" fik luftet hendes flotte lyserøde splitcane stang, så nu kører det.

NU ER VI STARTET !

søndag den 3. januar 2016

Fiskeåret 2015

Så er 2015 omme, og sikket et fiskeår det har været.

Den største forandring i vores fluefiskeri i det forgangne år, var at vi "løb" ind i Carsten Jørgensen fra Dania Flyrods. Carsten bygger de flotteste splitcane stænger !  Det endte med at vi begge fik handlet hver en klasse 4 stallingstang, til vores tørfluefiskeri.  Paul fik hurtigt hans stang, medens Susannes Miss Pinkie, tog noget længere tid, da der ikke er noget standard på den lyserøde bambusstang. Stangen blev indviet i oktober i "hjemmevandet" Helgeån.

Vores sommerferie tur til Jämtland, blev en af vores bedste ferie.  Susanne havde haft guiding af Jennifer Olsson året i forvejen. JO havde fået fjernet Susannes angst for at vade i dybt, stenrig strømvand, og desuden finpudsede hun Susannes kasteteknik, så nu fejler den ikke noget.

Vi oplevede fin fiskeri i Ammer ån, idsjöströmmen og i Ljungaen.  Vi oplevede Stavreströmmen fra dens flotteste side, så der skal vi prøve at fiske til næste år.

Tak til Leif Milling, som vi fik til at komme ud til Idsjöströmmen og fotograf os. Sikke flotte billeder der kom ud af det !!

Fiskesæsonen sluttede før beregnet oppe i Gustavsfors FVO. Tak til Ingrid og Co for at værne så godt om deres lille stykke af Helge ån.

Som noget nyt udvidede vi vores fiskeområde i Helge ån, med årskort til Visseltofte FVO.  Der er flot, og dejligt fiskeri, men nu ikke mange fisk - Gad vide om de skal / kan findes.  Det finder vi ud af.

Jeg nåede desværre ikke meget fiskeri i hvor hjemvande i Vidå Sportsfiskerforening - Det blev kun til en tur til Sønderå for at afprøve min nye splitcane stang.  Det må gøres bedre næste år.

søndag den 8. november 2015

Efterår

Sidder nu herhjemme, og se træerne gulnes og bladene falder af.

Det har været et godt efterår, der er blevet fisket, og fanget en den fisk - selv store krabater !!

Pludselig dumpede der endnu en fiskestang ind i familien. Ved et tilfælde ledte vi efter Zpey flueliner, og så dukkede der et must have item op.  MacNab i Grindsted havde en let laksestang , Zpey Freja, 12´6,  #8 -  i  LYSERØD nummer 6 af 25.

Den måtte - skulle erhverves, så PINKIE fik travlt og nu er den erhvervet.

Nu har Sanne så bestilt et sted hvor vi kan fiske med 2-hånds stænger på næste ferie.

Så mon ikke vi skal forbi Ljungan igen.

torsdag den 8. oktober 2015

onsdag den 7. oktober 2015

Velkommen til "Miss Pinkie", ny splitcane

Endelig, så oprandt dagen hvor vi skulle til Glostrup for at hente Susanne "Pinkie"s nye splitcane fluestang.

Stangen "Miss Pinkie" er bygget af Carsten Jørgensen , indehaver af Dania Flyrods i Glostrup.
Stangen er en af hans HolloCane Dryfly 8' klasse 4 serie, men bygget efter aftale med "Pinkie". stangen har fået lyserøde beviklinger guldfarvede øjer og hjulholder. Træet i hjulholderen er masurbirk farvet lyserød - selvfølgelig.  Alt i alt en meget flot stang,som kaster utroligt godt.

Stangen er bygget til et Willow fluehjul kl. 4 med en pink "Cast for recovery" flueline fra Teeny. alt passer sammen og dertil et flyaluminiums rør, dekoreret i bedste "Pinkie" stil. til slut er der indkøbt træflueæske i matchen farve med bambustræet i stangen !

Flot lavet Carsten !!

Susanne "Pinkie" tester "Miss Pinkie" i Glostrup sammen med Carsten Jørgensen.

mandag den 14. september 2015

Dania Flyrods - 2

Endelig så vi det første af Susanne "Pinkie"s ny splitcane stang.

Vi var en tur i Bredsten, hvor Danske grejsamlere havde auktion og loppemarked.  Her var vores stangbygger , Carsten Jørgensen fra DANIA FLYRODS fremmødt med hans stænger.

Susanne og Carsten brugte tid på at tale beviklinger og farve på træ i hjulholder. Carsten havde fået indfarvet masurbirk i lyserød, og der kommer lyserød med vinrøde beviklinger. Det bliver spændende.

Vi havde Susannes Willow hjul, med Teeny pink line med op til Carsten.  Han skal bruge hjulet og hendes lyserøde waders til en fotosession , når stangen er færdig.

Nu glæder Pinkie sig bare, til hendes nye stang bliver færdig.

mandag den 31. august 2015

Sommerferien 2015

Endelig kom vi afsted på vores årlige fisketur til Norrland, Sverige.

Vi havde booked fiskevand i Idsjöströmmen den 16-17-18. august, og kørte derfor hjemmefra fredag den 7. med retning mod Gimdalen. Turen gik stille nord på, og mandag ramte vi Sundsvall, hvor vi havde planlagt et par dages stop. Det blev en oplevelse. Vi fandt frem til Allsta Fiskecamp, en lille plads med 26 pladser og gammeldaws das. Her overnattede vi direkte ud til Ljungan, og kunne købe fiskekort til Nedre Ljungans FVO.

Her kunne vi sidder om aftenen og beundre laksene springe lige oven for forsen, og vi kom også ud og fiskede stalling i det flotte vand.

Det gav ikke mange fiske, men det var en stor oplevelse, og dejligt fredsfyldt at få begyndt fiskeferien.

Fra Allsta gik turen nordpå langs Ljungan til  Bräcke, hvor vi slog et sving inden om Gimån, for at se åens start ved Stavreströmmen. Nej hvor var der flot.  Vi skal prøve at fiske der næste år - Det er planlagt.

derfra gik turen til Gimdalen, hvor vi havde bestilt campingplads bag det berømte Kullagården.

Vi havde bestilt 3 dags fiske og første dagen med entomologi kursus ved Jennifer Olson. Vi havde nogle skønne dage, solen havde været med os op nordpå, og fiske blev bedre dag for dag, med største stalling på 50+ cm. Dejligt skønt, og vi mødte en del spændende menneske, med samme ønsker om fred og fiske, som os.

Om torsdagen, kom Leif Milling forbi og lavede nogle portræt billeder, de blev gode - Tak Leif

Om søndagen "flyttede" vi over til Ammer  i Ragunda dalen, hvor vi indkvarterede os i Ammeråns Fiskecamp, hos Britt og Birger. Det var 7ende år i træk :-)

Her fiskede vi i en uge, med gode resultater, da vandet endelig var sunket , så der kunne fiskes.

Der havde været meget koldt, og sommeren kom faktisk først , da vi ankom. fisket var godt, der blev fisket med små grønne nymfer og grønne superpuppar, og det gik godt :-)

Vi startede hjemturen mod syd mandag morgen, og da vi nåede omkring Jönköping, startede regnen. Så vi var heldige med vejret i vores fiskeferie.

Vi sluttede af i Småland, hvor vi fiskede i Gustavsfors FVO og fangede de sidste fisk.

Turen har været en af vores allerbedste tur til Norrland, vi oplevede meget og glæder os allerede til næste år.

tirsdag den 23. juni 2015

Dania Flyrods

Så, nu er der bestilt endnu en fluestang fra Carsten Jørgensen / Dania flyrods.

Denne gang har vi bestilt en 8´ kl. 4 splitcane stang til Susanne.

Denne gang bliver det en lyserød fluestang, hvilket vil sige, en type mørk bambus, med lyserøde beviklinger, guld øjer og lyserød hjulholder.  Den bliver speciel - Der kommer mere om stangen senere.

søndag den 14. juni 2015

Uge 24 ved Helge ån

Tænk at sidde en skøn forsommerdag, og lytte til lyden fra en løbende fors sammen med sin kone og en tår varm koge kaffe !!

Jo denne uge blev brugt ved Helge ån, både på Gustavsfors FVO og Hallaryd - Vissetofta FVO.

Vi havde sommerferie, og havde købt yderligere fiskekort til Hallaryd -Visseltoftas FVO.  Vi brugte en del tid ved Linnefalla Kvärn, hvor der var meget skønt.

Her fik Susanne afprøvet hendes nye #6 Guideline Exceed fluestang.  Vi fik fiske en del i dette skønne stykke.  Der var fisk, men vi fik ikke nogen med op, men hold da op -  Det er ikke sidste gang vi er der !!

Vi brugte også en del tid ved Gustavsfors FVO , især stykket omkring Bäckaholmen, og her med stor succes.  Vi fik over 6 store ørreder med hjem på 3 dage.  Her er vi godt kendt, og fiskede med vores TFO BVK #4 stænger.  Vi fangede fisk på både tør-, nymfer-og streamerfluer.  Vi havde nogle skønne dage, især skilte fredagen sig ud, ved et fantastisk fiske med mange faste fisk og tabte fisk.