tirsdag den 21. juni 2016

Majfluefiskeriet 2016

I år lykkedes det endelig. 


Jeg kom til at opleve en stor del af majflue-sæsonen.


  Sæsonen startede i Konge åen, hvor der pludselig sidst i maj, begyndte at dukke store Danicaer op, og efter 1 - 2 dage begyndte fiskene at hoppe ud af vandet for at få fluerne. Det var en vild oplevelse.
Jeg fangede foråret største stalling en lørdag eftermiddag, sent, hvor det lige var begyndt at regne. Jeg så fisken gå ud af vandet efter flyvende Danicaer, jeg flyttede mig opstrøms og lagde fluen ude efter hvor jeg formodede at den stod - og PANG !, i første kast var den på . En pæn stalling på 45+



Den blev fanget på en hjemmegjort majflueimitation. det er lykken når alt går op i en større helhed. Være på det rette sted på rette tid - fluen præsenteret rigtig - og den ligner - FISK !



De næste 2 uger foregik majfluefiskeriet i Sønder å, Gels å og Konge åen oppe på Vejen stykket. Det blev til mange fisk, men ingen helt store på land.


Det sjoveste, mest spændende fiskeri fik jeg i Gels å ved Enderupskov, hvor jeg gik og jagtede en større ørred. Jeg fik den efter langtids fiskeri, og den gav en god fight hvor den var 3 gange ude af vandet. Det var en stor oplevelse.

Den største fisk blev mistet - Sådan er det jo nok altid. Ned i Sønder å gik jeg og fiske på trækket lige vest for Rens. Jeg gik og fightede med nogle små stallinger, da jeg pludselig så en større fisk ringe en stykke opstrøms - Hmm den måtte jeg trekke ud, så jeg gik godt opstrøms og begyndte at fiske ned mod fisken. Lige efter et sving står der en sivbræmme på nord siden, som danne en fin lille strømkant. Her fik jeg fluen langt perfekt ud, og i første kast blev fluen suget ned,meget mærkeligt. Men så skete der noget. Jeg fik 3 stor bumb i min bløde splitcane stang, og så så jeg lige en fuld side - En havørred i 4 k klassen - Wau. den gik jeg med i 10 min , hvor den var ude af vandet 2 gang. Til sidst, da jeg troede jeg fik den, gik den over til modsatte bred og næsten kravlede op på brinken - Da mistede jeg den, men sikke en oplevelse.



Det var dejligt at det endelig lykkedes at få dyppet krogen i højsæsonen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar